Waarom zou je iets bij jezelf kopen?

Waarom zou je iets bij jezelf kopen?

Het is ontzettend belangrijk om trots te zijn op wat je doet, om dat te kunnen zijn moet je dus ook weten waarom je iets doet. 

Deze shop is voor jou het begin van een nieuw leven, waarbij jij financieel onafhankelijk gaat worden, mensen gaat helpen en een betere toekomst voor je kinderen realiseert.  

Deze eerste shop hoeft niet persé de shop te zijn die jou het grote geld gaat opleveren, maar het is sowieso de weg daarnaartoe. Je hoeft met jou producten of diensten echt niet het wiel opnieuw uit te vinden. Neem een bestaand concept en ga dat verbeteren. 

Ga andere bedrijven googelen die iets vergelijkbaars doen en ga kijken wat je zelf zou kunnen verbeteren. 

  • Wat is het voordeel van het kopen van jouw product?
  • Wat heeft iemand eraan als diegene je product of dienst gekocht heeft?
  • Wat is het gevolg nadat diegene jouw product gebruikt heeft? 

Als jij zelf een product of dienst koopt, wat zijn dan voor jou de dingen waar je op let. Vaak is het geld op zich niet het probleem, het is ontdekken wat de trigger is om het uit te geven. 

Diezelfde persoon die geen geld heeft voor jouw product, kan wel nieuwe schoenen kopen van €100,00 of een nieuwe telefoon van €600,00. Er is geld, maar we geven het pas uit als wij ‘vinden’ dat iets het waard is.  

Vind die reden van jouw product of dienst. 

OPDRACHT: 

Verplaats jezelf in die drukke bar vol met mensen en bedenk voor jezelf wat er moet gebeuren voordat jij zelf iemand gaat aanspreken. Pas dat vervolgens toe op je klanten, verkopen en succesvol je bedrijf runnen bestaat uit verschillende elementen. 

Aandacht trekken – informeren/interactie – redenen geven tot verkoop – deal sluiten  

Natuurlijk komt er bij elk onderdeel nog veel meer kijken, maar neem eerst eens die eerste stap. Want pas daarna kan je aanscherpen en verbeteren.  

Bespreek alles tijdens de Q&A en bereid een pitch voor die jij kan herhalen als die mogelijke klanten daadwerkelijk op je afgestapt zijn. Je pitch is eigenlijk wat je in je bio hebt staan op je social media. Noem daar zo kort mogelijk: Voor welke doelgroep ben jij? Welk probleem los je op? Welke oplossing bied jij? 

Zelf verander ik mijn bio de hele tijd, maar de inhoud blijft eigenlijk hetzelfde. Nu heb ik bijvoorbeeld staan: Voor de mama die haar eigen succes wil realiseren en haar droomleven wil doorgeven aan haar kinderen.  

 

Hier zijn een aantal vragen die je jezelf kan stellen om mogelijke klanten te informeren:

  • Wat heeft een klant eraan om bij jou te kopen? Is het alleen het product of ook een experience?
  • Wat maakt jouw bedrijf anders dan die van een grote naam die een soortgelijk product heeft?
  • Welke voordelen zitten er aan jouw bedrijf, die je nu mist bij andere bedrijven als je zelf iets gaat kopen?
  • Waar komt bij jou de passie en reden vandaan om juist deze onderneming te starten? 

Denk bij het beantwoorden van deze vragen altijd vanuit jezelf! Ga niet voor een ander invullen wat hij of zij mogelijk denkt, maar zorg ervoor dat jouw overtuiging zo helder is, dat niemand jou erover kan laten twijfelen. Denk bijvoorbeeld aan jouw lievelingseten, een ander mag het niet lekker vinden, maar dat betekent niet dat jij stopt met eten. Het kan wel zo zijn dat je openstaat voor andere mensen die tips hebben om het eten nog lekkerder te maken of te bereiden. Dat geld ook voor je bedrijf. De basis is wat echt van jou is en blijft, het ontwikkelen ervan is altijd in beweging.