Offline vs. Online

Offline vs. Online

Het lijkt wellicht alsof alles draait om de digitale wereld, maar juist offline is het belangrijk om ook actief te zijn. Het lijkt misschien dat succes alleen via social media te bereiken is, maar dat is zeker niet waar. Want ook al kan het bereik wel enorm zijn, juist als starter is offline zoeken naar klanten een hele goede optie. Doordat de digitale wereld zo veel gebruikt wordt, is het bijna bijzonder als je in het echt contact zoekt. Mijn eerste doorbaak kwam doordat ik een samenwerking aangegaan was met een kraamzorgorganisatie die mijn producten als welkom kado wilden hebben. Ik heb wel 50 mailtjes, telefoontjes, afspraken gemaakt voordat er eentje JA zei. Dat was voor mij een gamechanger. Zoek dus ook zeker naar offline kansen om je bedrijf te laten groeien.  

Zijn er bedrijven die je producten zouden kunnen verkopen?
– Denk ook eens aan conceptstores door heel Nederland
– Verkoop je diensten? Welke bedrijven zouden die goed kunnen gebruiken? Vaak is er meer budget en staan ze open voor samenwerkingen.
– Kan je ergens flyers neerleggen, ophangen, achterlaten?

Jij bent je eigen visitekaartje, wees enthousiast over je bedrijf. Als je bij een verjaardag zit en iemand vraagt wat je doet, pak die kans dan aan om er ook trots over te vertellen. Als jij zelf niet het enthousiasme kan overbrengen van je bedrijf, zal een ander het niet oppakken. 

Vind jij het moeilijk om over je bedrijf te praten? Ga dan nadenken waarom dat komt? 

– Vind je jezelf niet genoeg om als ondernemer gezien te worden? En waarom dan wel of niet?
– Kan je niet helder uitleggen wat je nou eigenlijk doet? Werk daar dan aan om dat wel te kunnen doen.
– Schaam je je voor je bedrijf omdat het nog niet zo groot is als je zou willen? Denk dan eens terug aan je kinderen, ben jij pas trots als ze een bepaald niveau hebben gehaald? Of ben je trots op iedere stap die ze maken? Gun jezelf diezelfde trots. Want elke stap die jij maakt, is een stap naar je droomleven. 

De ervaring van je klant stopt niet nadat de aankoop is gedaan, het begint juist! 
Ook nadat je een verkoop gedaan hebt, kijk dan hoe je daarna nog de klant in het zonnetje kan zetten. Verkoop je een dienst? Stuur een leuk kaartje of pakketje om te bedanken.

Verkoop je producten? Duik dan in alle verzendopties, verpakking, stickers, bedankkaartjes. Zorg ervoor dat het pakketje wat ze krijgen overeenkomt met hetgeen waar jij voor staat. 

OPDRACHT 1:

Denk na over 10 offline samenwerkingsopties.

Welke bedrijven zou je kunnen benaderen, waar kan je flyeren, waar zou jouw dienst of product perfect bij passen?

Maak een actieplan om deze uit te gaan voeren. Op je eigen tempo en op je eigen manier. Blijf jezelf en authentiek, doe je niet voor als iemand anders. Schrijf de mail of berichtjes zoals jij het zelf ook zou willen ontvangen. 

OPDRACHT 2:

Als een klant bij jou de dienst of product gekocht heeft, wat dan? Wat zijn de vervolgstappen? wat heb je nodig? Hoe zie jij het hele proces voor je? 

Maak een tijdlijn vanaf het moment van aankoop, wat zou je het liefste willen doen (denk groot) en ga daarna weer kijken wat nu op dit moment haalbaar is.

Denk aan, verpakkingen, kaartjes, flyers, inspiratie voor een volgende aankoop, mailtje met vraag hoe de aankoop bevalt, verjaardagscadeautje of sparen voor korting etc.